foto: youtube.com
Ešte donedávna bola menštruácia považovaná za tému, o ktorej sa nehovorí nahlas. Reklamy na hygienické potreby používali modrú tekutinu a slová ako „diskrétnosť“ či „ochrana“. Dnes je všetko inak: menštruačné kalíšky, „period panties“, aplikácie na sledovanie cyklu, hormonálne doplnky, wellness produkty – to všetko vytvára obrovský trh, ktorý zarába miliardy dolárov ročne. Menštruácia už nie je tabu – je to trh s vysokým potenciálom rastu.
Ženský hormonálny cyklus – vrátane menštruácie, PMS, ovulácie či menopauzy – sa stal lukratívnym produktom. Firmy investujú do vývoja personalizovaných doplnkov výživy, cyklických tréningových plánov, biohackerských aplikácií a „clean“ produktov zameraných výlučne na ženy.
Podľa reportu firmy Market Research Future má globálny trh menštruačných produktov hodnotu viac ako 22 miliárd dolárov, a predpokladá sa, že do roku 2030 presiahne hranicu 35 miliárd.
Odborníčka na marketing a rodovú rovnosť prof. dr. Rachel Grossman z University of California to opisuje takto:
🗨️ „Spoločnosti zistili, že ženský cyklus nie je problém na skrytie, ale príležitosť na monetizáciu. A robia to spôsobom, ktorý kombinuje jazyk empowermentu so spotrebou.“
Kategória Femtech (feministická technológia) zažíva boom. Aplikácie ako Clue, Flo, Natural Cycles či Moody Month ponúkajú ženám detailné sledovanie ich cyklu, nálad, výkonnosti, sexuálnej túžby aj výživových potrieb. Zároveň však zbierajú a predávajú dáta – čo vyvoláva otázky o súkromí.
🗨️ „Je rozdiel medzi nástrojom, ktorý podporuje vedomý prístup k cyklu, a algoritmom, ktorý predáva tvoju ovuláciu ako cieľovú skupinu pre reklamy,“ upozorňuje dr. Eliza Turnerová, expertka na digitálne zdravie z Oxfordskej univerzity.
Zatiaľ čo pred 10 rokmi boli menštruačné produkty v obchodoch ukryté v zadných regáloch, dnes sú súčasťou prémiového marketingu. Značky ako August, Lola či The Honey Pot používajú minimalistický dizajn, jazyk inkluzivity a otvorene hovoria o cykle, bolesti, endometrióze či genderovej diverzite.
Niektoré firmy ponúkajú tzv. „period wellness boxy“, ktoré obsahujú čaje, adaptogény, aromaterapiu, doplnky stravy a vaginálne pary – balíčky za desiatky eur mesačne.
🗨️ „Tieto značky predávajú nielen produkt, ale celý naratív: že menštruácia je posvätná, silná, niečo, čo treba oslavovať. A ak na to nemáš čas, peniaze ani kapacitu? Tak si to môžeš kúpiť.“
– dr. Maya Henderson, kultúrna antropologička a výskumníčka ženských identít
PMS, teda predmenštruačný syndróm, kedysi lekársky zľahčovaný ako „ženská hystéria“, je dnes hlavným dôvodom na kúpu doplnkov stravy, esenciálnych olejov, bylinných zmesí a dokonca CBD produktov. Značky ako Flo Vitamins, Wing Woman či De Lune cielia priamo na ženy, ktoré chcú „harmonizovať hormóny“ prírodne.
Problém? Mnohé z týchto produktov nemajú medicínsky overený účinok – napriek marketingu, ktorý tvrdí opak.
🗨️ „Hormonálna nerovnováha je komplexný stav, ktorý sa nedá vyriešiť tabletkou z Instagramu. Ale keď ženy necítia podporu od lekárov, hľadajú riešenia inde,“ vysvetľuje MUDr. Lucia Šimeková, gynekologička a odborníčka na ženské zdravie.
Na jednej strane je pozitívne, že sa o menštruácii a ženskom tele hovorí otvorene. Ženy sa vzdelávajú o svojom cykle, chápu fázovitosť, cyklickú výživu aj hormonálne signály.
Na druhej strane však vzniká nový fenomén: „cyklická dokonalosť“. Zrazu nestačí menštruovať – treba to robiť „správne“, s vedomím, s olejčekom na bruchu, s denníkom fáz a správne rozdeleným tréningovým plánom.
🗨️ „Keď sa zo ženského tela stane nový produktový segment, treba si dať pozor, aby sa z oslobodenia nestal len nový druh tlaku – len s iným brandingom,“ upozorňuje prof. dr. Rachel Grossman.
Menštruácia prestáva byť tabu. Ale stáva sa komoditou, ktorá sa dá zabaliť, predať a zmonetizovať. A kým je ženské telo stále v rukách marketingu, je na ženách, aby si vedome vyberali – nie len čo kupujú, ale aj čomu veria.
V posledných rokoch si veľkú obľubu získali tzv. jedlá z jedného hrnca alebo plechu. Ide…
Dnes pre vás máme skvelý recept na tvarohové knedle plnené marhuľami. Táto tradičná pochúťka spája…
Kuracie mäso patrí medzi najobľúbenejšie suroviny v mnohých kuchyniach. Prekvapte svojich blízkych týmto novým a…
Hľadáte rýchly a jednoduchý recept na večeru? Pripravte si tieto fantastické mini pizze! Sú hotové…
Jeseň je obdobím zberu ovocia, a naše obľúbené jablká sú pri tom vždy v hlavnej…
Meno Ivana Krajíčka sa neodmysliteľne spája so zlatou érou televíznej zábavy na Slovensku. Bol ikonou…